Blogg tystnad över



Har varit borta några dagar och de som läser min blogg ( i snitt 4 personer per dag) behöver inte förklaringar. Men efter ett tungt beslut och en resa till Prag så är det dags att kommentera världen i bloggen igen.
Fick ovanstående bild i Prag. Kan inte låta bli att fundera på hur det här hotellet i det inre av det gamla Prag fick sitt namn? Kan inte tro att Lundborg är ett så vanligt Tjeckiskt namn! Kan det vara någon rest ifrån det trettioårig kriget?

Hann att göra en promenad igenom staden som är väldigt vacker på många sätt men oerhört mycket turister. Ett annat fenomen var de många hippie bohemer som var ett tydligt inslag i stadsbilden.

Annars täntke jag rätt mycket på boken/filmen Varats olidliga lätthet när jag gick vid floden Vltava eller Moldau som rinner genom staden. Det var där Julitte Binoche gjorde rollen av den unga kvinnan som funderade på att hoppa i floden. Eller bilderna av stridsvagnarna från Sovjet som rullar in genom de trånga kullerstensgatorna blandat med autentiska filmklipp. Vacker stad, bra bok och film. Attt det sen var värmerekord med drygt 20 plusgrader och blommande fruktträd gjorde inte staden fulare men jag undrar om jag skulle vilja bo i ett land med så långt till havet? Jag tror jag har behov av det klimat som ett öppet hav och en horisont erbjuder, även om jag inte bor där jämt, men vetskapen om att det går att lätt ta sig dit räcker.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0