Gitarrlegender

Emellan åt har jag funderat på hur det skulle sett ut om Jimi Hendrix hade kommit ur sitt drogmissbruk levande och utvecklat gitarrspelet som han var helt unik i. Det här klippet från Stockholm visar på hur han kunde hantera en gitarr. För en gångs skull är det inte en Fender Stratocaster utan en Gibson SG. Lite ovanligt. Hör också den överstyrda basen. Så där lät basen i det första band jag spelade i som tonåring. Men det berodde på att den lilla Hagström förstärkaren som liknande en brödrost inte orkade med men vi trodde att den skulle låta så. Och det var ju inte helt fel Men sen kollade jag in Prince (eller vad han heter men jag tror att han var Prince igen vid den här videon). Men egentligen är Prince vad Hendrix skulle vart i gitarrspel om han hade fått fortsätta...eller kanske inte...men det är fruktansvärt bra spelat men jag undrar hur många pedaler han egentligen har plockat med sig. Kolla golvet. Det hade inte Hendrix, möjligtvis en Wha Wha pedal men inte mycket mer. Det var bara att dänga igång Marshall stapeln och på den tiden fanns inga mastervolym knappar så det var bara att kräma på tills rören glödde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0