Bratislava Fredag den 3 september


Dagen börja grå och 15 grader. Utanför hotellfönstret flyter Donau. Bred och välfylld strömmar den fram genom stan. Man kan inte stiga ner i samma flod två gånger sa filosofen Herakleitos och visst är det sant. Och ändå gör vi det, sa han sen vilket också är sant.
Fick lite berättelser igår från en vän som vuxit upp under kommunisttiden. Han förbjöds att läsa vidare efter grundskolan då hans far emigrerat och andra familjemedlemmar varit "olydiga". Trots stor läsbegåvning så var det stopp. Ett papper på att han enbart fick arbeta med kroppsarbete förstörde alla möjligheter till att bli journalist, vilket var målet. Det här hände på 80 talet. Det var inte så att det längsamt lättade utan ända fram till November 1989 så var systemet benhårt; Ingen högra utbildning. Inte på vanligt sätt i alla fall.
Men min vän hade arbetat som byggarbetare här och som tryckeriarbetare. Av tvång.
-Men, sa jag, hur kunde systemet hållas uppe egentligen? Jo, sa han, det fanns de som drog fördelar av systemet, anpassade sig och snirklade sig igenom för att få fördelarna, även om själen såldes på vägen. Dom älskade systemet och försvarade det.
Jag undrar om inte dom där finns i alla system. Tänker på det när det gäller valet hemma. En del tycks bara göra valet till en fråga om taktik och hur "jag" ska göra för att systemet ska belöna mig, även om jag säljer min själ.
Man kan inte stiga ner i samma flod två gånger. Ändå gör vi det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0