Party ledare?

Det verkar ju inte så mycket party i Socialdemokratiska partiet nuförtiden och nu dras de långa knivarna i kampen om vem som ska bli ny ordförande. Nuder förs fram i dagarna och Lena Sommestad har tydligen en del som favorit. Nuder lär det ju inte bli så mycket party kring i alla fall och inte heller någon förnyelse precis. Lena då? Tja, kanske inte party men i alla fall ett noggrant arbete och lite idéer. Dessutom sitter ingen i riksdagen så det blir lite svårt att vara med i partiledar debatten då....

Kommentarer
Postat av: Anne

Jag tror att hon skulle bli en bra partiledare! Gillar henne skarpt. Lobbar för fullt i partypartiet. Finns gott om sossar i RD och väljer man en partisekreterare som sitter där, tänker jag att det till och med kan vara en fördel med en partiledare i en lite mer fri roll...

2011-01-24 @ 12:12:59
Postat av: Henrik

Det går säkert att fixa att ha en partiledare utanför riksdagen men då måste man jobba extra mycket på det. Men visst var det en partiledare utanför riksdagen en gång i tiden...? Lena var ju på vippen att bli invald den här gången men det ville sig inte. Sen tror jag inte att hon ingår i den innersta kretsen i partistyrelsen vilket gör att hon inte kommer att plockas upp av valberedningen. Problemet är ju att den innersta kretsen är ju så knuten till Sahlin epoken att det inte blir den för nyelse som partiet söker efter. Snacka om moment 22. Men Nuder sa nej i radion idag. Men det kan vara ett Persson nej!

2011-01-24 @ 15:22:12
Postat av: Anne

Jag tror inte att Nuder gör en Persson, hoppas inte det. Tycker den där säga nej-kulturen är fruktansvärt larvig och det är ju knappast förtroendeingivande, speciellt inte om syftet är att slippa bli granskad av media. Överhuvudtaget undrar jag hur partiet tänker när dom om och om igen går ut i media och säger ungefär att "om nu folk vill ha högerpolitik med jobbskatteavdrag och marknadslösningar på precis allt så får vi väl köra på det, så att vi kan förverkliga vår stora socialdemokratiska framstidsvision om att vinna valet 2014". Tror det är fel taktik, eller strunt samma egentligen om det är fel taktik, det är bara fel för att det är fel. Även om man inte skulle lyckas åstadkomma något maktskifte i nästa val, för att det blåser högervindar i hela Europa eller för att Timbro lyckats övertyga hela svenska folket om att den som inte vill ha vinstdrivande välfärd är tokradikal, så kan man väl åtminstone vara i opposition med lite heder i behåll. Maud Olofsson satt inte i RD när hon blev vald, har jag läst, men inom S vet jag inte. I princip är det väl möjligt att få in Sommestad i riksdagen genom att nån uppsala-ledamot lämnar sin plats, hon står väl näst i tur, tror jag. Man gjorde nått liknande för Branting.

2011-01-24 @ 16:38:53
Postat av: Henrik

Du har nog rätt och de var Maud jag for efter...och om Branting har gjort det så är det ju lite tradition att gå tillbaka till...

2011-01-24 @ 16:49:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0