2011. Är det 1989 i Arabvärlden?

Försöker följa det som sker i Egypten. Är det ett steg emot demokrati eller är det ett tillfälle då en diktatur ersätts av en annan? Är det Tjeckoslovakien eller Iran?
Det har onekligen sett positivt ut fram tills igår eftermiddag. Ett land med så stor del av befolkningen som är under 25 kan bli ett riktigt intressant land om det har investerats i utbildning, vilket jag får uppfattning om att många av demokratiförespråkarna har. Det ser ut att handla om människor som med hjälp av globaliseringen har skapat sig en bild av hur man bättre konstruerar ett samhälle och där förtryckarregimen inte längre kan hålla upp bilden av att de är det rättmätiga maktinnehavarna.
Det intressanta är att det inte finns någon ledare. Det finns ingen Havel och det finns ingen Khomeni. El Baradei är ingen i Egypten om jag fattat rätt. Det som finns är Facebook och Twitter och bloggar som tillsammans skapat det här läget.
Frågan är om det här är nästa järnridå som faller. Kanske faller också Islam spöket och västvärldens stöd till diktatorer som säger sig hålla borta Islamister. Mubarak är en och Saudiarabien en annan som väst har stött trots att det har varit diktaturer.
Läser en bok om islam och ser att de delar den idéhistoriska utvecklingen med den kristna kyrkan i mycket. Där finns traditioner som bevarat vetenskapstraditioner under den tid som den kristna kyrkan höll den tillbaka. Inom islam förvaltades en hel del av de antika grekernas kunskaper. Men som i den kristna delen så finns där en kamp mellan fundamentalism som fokuserar på andlig renhet och mer utåtriktad inriktning på att skapa bästa samhälle för alla och att förstå och utveckla världen utifrån vetenskaplig synpunkt.
Sen fick jag klart för mig att Islam bygger på samma rot som finns i hebreiskans Shalom vilket betyder fred, jämvikt rättvisa. Och jag som alltid trott att islam betydde underkastelse. Något som är svårt att acceptera som något gott. Men fred, jämvikt och rättvisa är mycket goda begrepp och var det inte det som Tunisierna visade och de miljoner Egyptier på torget visade tills de blev angripna?
Jag har alltid varit tveksam till facebook och vägrat hittills men nu undrar jag om jag inte ska gå med. Man vill ju inte missa nästa revolution!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0