Kosläpp versus Hjärnsläpp










Jag vet inte vem som tittade på vem igår när Uddetorps Lantbruksgymnasium släppte ut korna på grönbete. Det tusentals människor som samlades eller de mycket färre kossorna som släpptes ut till det gröna gräset.
Klarblå himmel och en lysande sol gjorde väl att många gjorde kosläppet till dagens utflykt men en sådan vallfärd!

Vad berättar den om vår samtid? Att vi inte ser kor så ofta? Att vi inte riktigt har förstått sambandet mellan det vi trycker i oss och hur det kommer till matbordet?
Det finns ett hjärnsläpp i vår tid som har att göra med att det saknas riktig förståelse för att vi lever varje minut på vad jorden ger. Det är lätt att tro att det är aktiebörserna och tjänstesektorn som ger oss vårt dagliga bröd. Men utan kossorna på ängen, utan gräset på ängen och utan solen och ett lagom tempererat klimat så skulle inte ens aktiemarknaden leva.
Tänkte på det när rubrikerna kring oljan som sprutar ut i den Mexikanska golfen. Olja var bra ett tag men idag är det hjärnsläpp att fortsätta bygga sin utveckling på den. Utsläppen i havet just nu är i sig ett stort akut problem men problemen blir ännu större då vi fortsätter att bränna den. Men det syns inte på samma sätt. Tja, om jag ska välja så föredrar jag kosläpp framför hjärnsläpp vilket jag tycker att all vidare satsning på fossila bränslen är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0