Att skriva historia..nutidshistoria

En av alla döttrar håller på att skriva ett skolarbete om hur en festival på en gymnasieskola uppstått. Plötsligt blir man själv en som säger: - Så här var det på 1900 talet förstår du. Några entusiaster startade en festival som utgick ifrån en dags namnsdag och så blev det Hilmafestivalen. Det hela gick väl ut på att några mer eller mindre excentriska lunatics skrapade ihop lite instrument och spelade och sjöng. Och sen får man tillägga - Men det var efter min tid! Men du kan kontakta en som jag känner lite grann från den tiden.

Google löser alla problem så med några klick hittar jag namnet och en e postadress på ett universitet med lång historia på en vidsträckt slätt i Uppland. Då svarar karln både mig och dottern med några fräcka klipp från en inscannad Skara tidning från 1981.

Hmm..nu lyckas jag inte få till bilden kommer kanske när jag uppdaterar sidan
.
Men visst det är bara att erkänna att det är dags att skriva ner ungdomens historia som skrevs när det fortfarande fanns en föräldrageneration att utmana och inget internet två kanaler på tv, vinylspelare och kassettband, korvkiosker och raggare, proggmusik och punkmusik, dansband med förskräckliga kavajer och Ulf Elfving som pratade med barnen i "Upp till tretton". Vilken förfärlig tid det var!


Men jag hittade en bild på Ulf Elfving i alla fall


Kommentarer
Postat av: Nabon

Förfärlig tid, jajamän! Glöm inte den första Garageligefestivalen i Slottskogen 1979. Solen sken och ALLA kom. Vi betalade resa och omkostnader för banden. Två dagar av fred, frid och fröjd. Publiken stoppade våra insmlingsbössor fulla för de var så glada att nåt hände i denne gråe stan.

Frid över farsans kompis Hygglige Hasses minne. Han var elektrikern som fixade elen ur kommunenes elskåp mot en flaska Famous Grouse. Han kunde gott få levt lite längre.

Nabon

PS. OK, jag erkänner: Ebba fick förhinder. Men alla andra kom.

2010-03-26 @ 09:22:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0