Once upon an earlier time.



Historia har alltid intresserat mig. Inte bara den som man varit med om själv och berättar med sitt liv. Världens historia, den geologiska historien, lokal historia. Varför? Kanske för att man förstår sig själv och sin samtid bättre genom att ha historien. De betyder inte att man kan säga något om framtiden men varje nu är format av det förgågna och vet man inte något om det förgågna så är samtiden ännu mer förvirrande. (Ja! Jag är en hobbyfilosof)
Den här bilden tog jag någon gång kring det att min farfar dog. Ja, inte själva bilden. Det är ett foto på ett gammalt foto. Någon stans i början av 1900 talet och troligen i Ersmark utanför Skellefteå. Den lille mannen trea från vänster i bakre raden är min farfar, Karl Viktor och jag undrar om det inte är min farmor som står snett framför honom.  Den skäggige i plommonstop är farfarsfar. De runt omkring är barnen med äkta makar. Väldigt många systrar hade farfar fast jag vet inte hur många.
Lite konstigt känns det i alla fall. Det har hänt väldigt mycket på 100 år. Arbetarrörelse, folkbidlning, väckelserörelser, kvinnlig rösträtt, två världskrig, pensionreformer, 40 timmars arbetsvecka, barnomsorg, studiereform. Lägg sen till miljonprogram, övergödning, klimatkris, integration, EU medlemskap, mord på statsminister, globalisering, internet.... Tänk om farfar hade vetat om det? Han hade nog varit intresserad i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0