På besök i en skiva från 70 talet

Igår var jag på en plats som jag har på ett skivomslag som jag lyssnat på sedan 70 talets mitt. Eller i alla fall något som berörde den plattan.
Zuma av Neil Young handlade om Maya indianerna. EN märklig kultur med mycket matte för att bygga byggnader men också en märkligt blodig offerkultur. Där man hade fotbollsmatcher där kaptenen i det vinnande laget fick bli det offer som skulle blidka gudarna med sitt blod.
Svennis ska nog vara glad att han kom undan Mexikos landslag med huvet i behåll. Fast å andra sidan hade det bara hänt om dom hade vunnit och så blev det ju inte.
Neil Youngs skiva låt och Cortez the Killer är i alla fall en bra låt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0