Hjärtligt trött på hösten!


Vissa månader vore bra om de var frivilliga. Som Oktober, November halva Januari Februari och Mars. Det skulle liksom vara en valmöjlighet att undvika dessa trista månader. Tänk att kunna svara. - 8 November? Nä, den månaden har jag valt bort! Återkom i April igen!
Vad är det för nöje med mörka blöta mornar där det alltid är på gränsen till halt men aldrig riktigt kallt. Molnen änge tunga den mesta tiden och inget roligt ledigt finns runt hörnet. Allhelgona då? Den har ju sedan länge gjorts till en röd lördag. Inget extra ledigt. Det är bara ungarna som ställer krav på mer underhållning när skolan stänger sina portar för höstlov.
Inte konstigt att man blir sittande framför TV apparaten som en apatisk medborgare och sväljer Idol och Körslaget, Dobedo och Här är ditt liv. Det är till och med så att den rätta lottoraden med en före detta skönhetsdrottning är kvalitetsid i rutan. Käre tid! Vad har hänt! Vi som skulle skapa en "allas musikkultur" som Wiehe och Afzelius skaldade för dryga tretti år sen!
Hjärtligt trött..zzz..zzz.zzzvamp

Kommentarer
Postat av: Nabon

Allas musikkultur? De e väl Spotify, de? I alla fall om man fått en inbjudan till gratisversionen, och står ut med - de ännu inte alltför påträngande - reklaminslagen. Man kan ju lyssna på nästan vad man vill. Dock varken Polpop eller Bruset. Än. Men just nu är det "The Fat Lady of Limbourg" med Brian Eno som går, så jag klagar inte. För en stund sedan var det the Specials, Wilco, the Kinks... Och där kom reklamen. För Vårdguiden: jag bör tydligen vaccinera mig. Men nu kommer Billy Bragg.

2009-10-21 @ 09:41:06
Postat av: Polpop

Ok. du har säkert rätt. Men var finns allt det där "vi-spelar-tillsammans-och-ordnar-musikfest" konceptet? Är spotify vår tids folkrörelse? Ja, det är kanske så och jag ska inte vara trött gubbe och muttra något om att jag inte gillar det. Och nånstans är det väl min generation som är ansvarig för att det ser ut som det gör idag. Så egentligen ska man väl bara vara tyst och vaccinera sig som Vårdguiden säger i reklamspotten på Spotify.

PS Jag har inte accepterat Spotify...

2009-10-22 @ 08:00:32
Postat av: Nabon

Acceptera! (Superlungs, My Supergirl med Terry Reid) Du kommer inte att ångra dig. (Hoppar över Summer In Siam med the Pogues, får Alone, Together med the Strokes). Ibland hör jag någon textfras som inspirerar och då blir det några rader till i det växande worddokument som ibland föder en låttext(Hasse Aro talar om Rosa Bandet, sedan kommer Blondie) och så småningom dyker också en melodi upp i huvet (The Clashing of Ideologies med Billy Bragg). Bra musik inspirerar, och man kan inte få för mycket av det (If I'm on the Late Side med Rod Stewart & the Faces). Spotify har visserligen sina brister, men det ger än också ypperliga tillfällen att kolla up det man har missat, det som är nytt... Så vad kan man säga? Acceptera! (Vänta lite, nu kommer... the Small Faces! och sen Lovin' Spoonful!)

Vinylen inspirerade ju oss, nu kan man spisa plattor på Spotify (Tom Waits), och jag är övertygad om att det aldrig har funnits så många band i Sverige som idag.

2009-10-23 @ 10:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0